Monday, June 16, 2014

Sembang kosong-Pengurusan Wang

Salam semua..

tengah kerja ke uolss?yela sama la kita. cuma harini best sikit sebab bos takde.huahua. tapi harini ajela.. actually diriku ini tengah dalam dilema. yela, mana yang penting ek?antara:-

1) simpan and laburkan duit
2) IVF
3) beli rumah

tak tau la mana satu yang nak didahulukan. yela, duit ciput aje, tapi mende yang nak dibuat macam2. kalau ivf je da kene spare 20k tu. kalau berjaya 1st attempt takpela, kalau tak...nangis sepuluh hari sepuluh malam pun payah tu nak kumpul balik 20k tu. Oleh itu ya Allah, semoga kami tak perlu melalui sampai ke tahap tu. mintak2 keajaiban berlaku and diriku dapat preggie secara natural. aminn. 

bab beli rumah pulak, korang pernah tak terbaca ayat ni "lebih baik menyewa sampai mati dari berhutang sampai mati"? so macam mana ni. adakah patut beli rumah atau tak?lagipun sekarang ni tengah duduk di quarters. tapi yela tak tau la pulak sampai bila kan. tapi da setahun duduk ni takde lagi ura2 nak kena pindah ke ape. hopefully biala kalau husband dapat posting pun dia posting area kl/ subang ni aje. so tak payah mengangkut barang ke ape kan. 

dari ape yang saya baca, ramai orang kata rumah tu ialah aset. so tak rugi kalau beli rumah, tapi saya jugak baca pakar2 kewangan kata rumah tu hanyalah akan jadi aset yang bagus kalau rumah tu memberi pulangan pada kita. bukannya rumah yang menjadikan kita tersepit sebab kena bayar monthly instalment yang tinggi. maksudnya, kalau kita beli rumah dan rumah tersebut dapat disewakan hingga kita boleh dapat untung dari sewaan tu, barulah kira ianya aset yang menguntungkan, kalau tak dah jadi macam liabiliti pulak bila kene bayar monthly instalment yang mahal selama berpuluh2 tahun. so saya agak dalam dilema ni sebenarnye. ade jugak terfikir saya patut tangguh dulu beli rumah untuk naikkan lagi jumlah simpanan dalam akaun 2 epf tapi kalau tunggu lagi lama, harga rumah makin naik kan. haishhh pening betulla.

sebenarnya, bila fikir2 balik, saya memang menyesal sebab tak start (tak istiqamah) menyimpan duit dari waktu awal2 bekerja. saya dah bekerja hampir 4 tahun. dulu masa mula2 kerja, bukan main lagi simpan dalam asb bulan2, tapi masalahnye bila nak kahwin mula la kan...mula la menggali haha. pastu bila dah kahwin tak start pun menyimpan balik sebab rase macam banyak nak guna duit, yela dah duduk rumah sendiri nak deko sana sini la ape la, nak beli pinggan mangkuk idaman la last2 memang tak menyimpan. sampaila awal tahun ni saya nekad nak buat potongan gaji masuk asb sebab saya tau saya ni jenis yang liat nak pergi simpan duit manually walaupun dekat tempat kerja sangat convenient nak menyimpan duit (sebab dekat dengan asb dan bank-bank). dalam sedar tak sedar dah dekat setengah tahun saya menyimpan secara tak berapa perasan and saya menyesal sangat napela tak buat je potongan gaji dari dulu. kalau tak sedar tak sedar mesti dah banyak jugak yang dapat simpan. tapi takpe, perkara lepas jangan dikenang, sekarang ni saya memang tengah excited nak settlekan semua hutang dan banyakkan simpanan untuk masa depan. so jomla sama2 kita menguruskan wang dengan baik dan menabung/ melabur untuk masa depan yang cerah dan berkilau2 haha.

tu je. daaaaaa


No comments:

Post a Comment

mezzo forte