Friday, March 18, 2016

Eczema dan ubatnye... Baybie cream

Salam semua

Im blogging from my phone. Sebab bila dah resigned ni dah payah nak dapat mengadap laptop. Dulu kat opis hari hari kan duk depan laptop. Sekarang tidak lagi hehe.

Dah jadi SAHM ni kepala memang clear sangat. Jarang la serabut2 and stress teruk macam time kerja dulu. Tapi stress sikit2 tu haruslah ade kan. Well mana ada life yang indah sentiasa kan.

Few months ago  saya dapat sakit baru ie eczema. Terkejut sangat sebenarnya bila dapat eczema ni. Well keturunan saya memang kuat asma. And adik saya memang pernah kena eczema time kecik2 dulu. Saya pulak xpernah tau yang eczema ni boleh kene kat orang dewasa. Memang seksa sangat sebab my eczema mmg teruk. Tak boleh tidur malam sebab asyik menggaru. Nak jaga baby pun sangat2 terganggu tambah2 lagi time malam. Adoii ngeri bila ingat balik.

Mula2 start dengan gatal2 kat pelipat tangan and kat bahagian betis. Lama2 melarat sampai almost keseluruhan tangan and kaki. Leher jgk. Bayangkan! Semua merah kehitaman. Memang teruk sampai dr tgk pun terkejut and tanya macam mana u tidur? My answer is.. Memang tak boleh tidur pun!

Actually nak keluar rumah pun segan sebab kulit tangan dah jadi merah and berkedut2 mcm nenek. Sedih2.  Dr kata eczema ni memang xde cure. Kita just boleh control je.

So banyak jugak ubat yang saya try. Antaranya:
- krim ergo (takde streroid) tapi tak berapa berkesan
- aqoueos cream tapi tak guna sangat sebab recent research kata krim ni x elok sgt. Makin keringkan kulit.
- moogoo full milk moisturizer. Saya tau ramai recommend moogoo punya produk. Tapi banyak sgt jenis and saya tak tau nak beli yang mana so just beli yang ni. Ermm so so je kesannya.
- moogoo milk bath. Yang ni sbb just milk bath kan so takdela menyembuhkan ke ape. Tapi lepas mandi memang rase licin je kulit sebab ada oil kot.
- anti histamine pill. Yang ni memang buat kita ngantuk and okla boleh kurangkan sikit rasa gatal merenyam tu. Tapi saya taknak amik untuk long term sbb bf baby.
-apple cider vinegar. Minum and sapu. Yang ni actually kalau rajin sapu memang boleh nampak perubahan. Tapi badan akan bau masam je la hehe. Pedih sikit.

Ok ni antara yang saya guna la. Hasilnya ade jugak certain point nampak ada perubahan positif tapi lepas tu teruk balik. Kadang2 saya pun ngeri tgk kulit sendiri tambah2 part kaki. Belum masuk part pedih kalau nak mandi adoii. Sampai saya kene jalan terdengkot2 sebab bahagian belakang lutut luka2 and sakit sangat kesan menggaru.

Memang nightmare sangat sampaila saya jumpa satu krim ni nama dia Baybie Cream. Krim ni krim natural. Ingredients dia xbhaya and guna bahan2 natural je. Krim ni la penyelamat saya and works like magic. Tak sampai 3 hari saya pakai kulit saya betul2 improve. Sampai husband and mak saya pun kagum hehe. Sekarang tangan dah clear. Tggal kaki je sikit lagi. Tapi saya masih pakai hari2. Sy sangat2 bersyukur sangat jumpa dengan krim ni. Since eczema ni berpunca dari leaky gut makanya xdela gatal2 tu 100% hilang sebab krim ni just sapuan luar je kan. Tapi boleh kata saya memang kurang sgt2 menggaru sejak kulit dah elok sikit ni.

Oh ye lupa pulak. Sambil sapu krim tu saya jugak consume olivenol and vitamin c.

Saya terlupa nak amik gambar tangan sebelum pakai krim ni. Just ada pic kaki so xdapat la nak tepek kat sini kan hehe. Sebab saya terlampau happy and excited dah baik sikit ni, saya dah daftar nak jadi agent utk baybie cream ni. So sesiapa yang ade problem macam saya bolehla try ye. Mana tau problem uols boleh settle macam saya. Kat baby pun boleh guna.

Just whatsapp/ sms 016.2224095 ye.

P/s: tujuan utama post ni lebih pada nak share. Sebab saya paham sgt macam mana seksanya eczema ni sebab diri sendiri yang alami. Bukan nak promo barang sangat pun. Cumanye saya sangat2 recommend untuk try krim tu based on my own experience.

Ok see u again. Doakan kesembuhan saya ye.

No comments:

Post a Comment

mezzo forte